معرفی چای و دمنوش

  • ۰
  • ۰

درباره تانن

زمانی که خواص انواع چای یا گیاهان و میوه های خوراکی را می خوانیم با واژه تانن بسیار برخورد می کنیم. تانن درواقع چیست؟ تانن همان ماده ای است که باعث می شود وقتی میوه های نرسیده را میخوریم در دهانمان احساس گسی کنیم. تانن به صورت بیولوژیکی در گیاهان وجود دارد تا از آن ها در مقابل آفات محافظت کند. با طعم تلخ و گسی که ایجاد می کند آفات را از گیاه دور نگاه می دارد. تانن ها (یا تانوئید) یک کلاس از مولکول های بیو مولکول پتانسیل و پلی فنولی هستند که به پروتئین ها و سایر ترکیبات ارگانیک مانند اسیدهای آمینه و آلکالوئید ها متصل شده و رسوب می کنند. تانن ها در مواد طبیعی و مواد آلی، از جمله برگ و چوب حضور دارند. تانن یک ماده شیمیایی زرد یا قهوه ای است که در فرایند ساخت چرم و رنگرزی نیز استفاده می شود.

خواص تانن چیست؟

تانن ها مانند کاتی ها خاصیت آنتی اکسیدان ها را دارند با این تفاوت که تانن باعث ایجاد رنگ تیره تر در گیاه نیز می شود. اما چیزی که برای ما مهم است خواص تانن ها برای بدن ماست.

تانن ها دارای ویژگی های مهم nutraceutical هستند و این به این معنی است که آنها مواد زیست فعال هستند که اگر در رژیم غذایی برای مدت طولانی در دسترس باشند قادر به تولید اثرات مفید در بدن هستند. این خصوصیات عمدت ادر مورد تانن های فشرده است که به ویژه در چای، انگور، جو، میوه های جنگلی و سورگوم فراوان هستند و البته گیاهانی که از آنها عصاره ها به طور معمول تولید میشود به عنوان شاه بلوط، quebracho، تارا، و دیگران.

جلوگیری از پیری

تانن ها مولکول هایی هستند که برای سلامتی انسان ها به دلیل خواص آنتی اکسیدانی مفید هستند. آنها با محافظت ازبافت ها در مقابل عمل رادیکال های آزاد به بدن کمک کرده و مانع از پیری می شوند.

ضد سرطان

آنها همچنین خواص ضد سرطان رانشان داده اند. آن ها تحت شرایط خاصی قادر به مهار رشد سلول های سرطانی هستند. در مطالعات متفاوتی به عنوان عوامل حفاظت کننده در دستگاه ادراری و سیستم قلبی عروقی و سیستم ایمنی مورد بررسی قرار گرفته اند.

تقویت پوست

تانن ها در لوازم آرایشی برای مراقبت از پوست و جلو گیری از پیری و مبارزه با ریزش مو مورد استفاده قرار می گیرند، در حالی که استفاده از داروهای دیگر از آن ها برای به حداکثر رساندن عملکرد جنسی استفاده می شود.

آرامبخش و ضد استرس

تانن ها اغلب به عنوان ضد اضطراب نیز مطرح می شوند، زیرا مطالعات حیوانی نشان می دهد که می توانند انرژی متابولیسم و هضم پروتئین را کاهش دهند.

مواد حاوی تانن

میوه ها

انار، توت، زغال اخته و توت فرنگی حاوی تانن هستند.

آجیل

فندق، گردو، و پانک شامل مقدار زیادی از تانن ها هستند. بادام دارای محتوای کمتری است.

گیاهان

گندم، قارچ، زیره، آویشن، وانیل و دارچین حاوی تانن هستند.

حبوبات

اکثر حبوبات حاوی تانن هستند. لوبیای قرمز حاوی مقدار بیشتری از تانن ها است. بادام زمینی بدون پوسته دارای محتوای تانن بسیار کم است. نخود (لوبیا گاربانزو) دارای مقدار کمتر تانن است.

تانن در چای

چای های کمتر اکسید شده مانند چای سبز می توانند بسیار تند و تلخ باشند. این امر به این دلیل است که حاوی مواد شیمیایی دیگر مانند کاتچین ها هستند که شباهت خاصی با تانن دارند، اما رنگ تیره ندارند. در رسانه های محبوب درباره تانن های موجود در چای، ادعاهای فراوانی وجود دارد. برخی از گسترده ترین این ادعاها عبارتند از:

«چای حاوی اسید تانن است» این ادعا نادرست است. چای حاوی اسید تانن نیست. این اسطوره ناشی از سردرگمی میان تاننها (یک طبقه وسیعی از ترکیبات) و اسید تانیک، نوع خاصی از تانن است. چای حاوی تاننها به غیر از اسید تانن است.

«تانن ها برای شما بد هستند» این ادعا نیز اشتباه است. همانطور که در ادامه توضیح داده می شود، تانن ها هر دو تاثیر مثبت و منفی بر سلامتی دارند و مانند بسیاری از مواد، در حالتی که کم مصرف شوند برای سلامت مفید هستند.

برای افرادی مایل به جلوگیری ازمصرف تانن به دلایل پزشکی هستند، گزینه های زیادی وجود دارد. چای سبز وچای سفید و چای اولانگ های کم اکسیداسیون، تاننهای کمتری دارند، هرچند که در کاتچین ها غنی هستند.

به طوکر کلی، چای های غنی ازتانن ها تمایل دارند که راحت تر به دست آیند و ارزان تر از چای های کم تانن باشند. چای سیاه آسام، یکی از غنی ترین چای های سیاه است که حاوی تانن زیادی نیز هست.

  • ۹۸/۰۲/۳۱
  • نیما صادق

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی