معرفی چای و دمنوش

  • ۰
  • ۰

در یک نگاه کلی این چای مطبوع، در نقاط مختلف جهان از ترکیب ادویه‌ها، گیاهان و حتی برخی میوه‌ها و سبزی‌ها تهیه می‌شود، اما مشهورترین و مرسوم‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده‌ی آن همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، شامل: دارچین، زنجفیل، هل، آنیسون ستاره‌ای (بادیان ختایی)، رازیانه، جوز هندی، میخک و شیر است.

قبل از مطالعه این مقاله میتوانی مطلب چای ماسالا چیست را مطالعه کنید.

روش ذکرشده در این مقاله برای تهیه‌ی این چای، مرسوم‌ترین روشی است که در منازل و نیز رستوران‌های هندوستان به آن عمل می‌شود. به‌طورکلی دو روش برای تهیه‌ی چای ماسالا وجود دارد:

روش اول

روش اول برای کسانی مناسب است که اولاً خودشان می‌خواهند در خانه این چای را تهیه کنند و از سوی دیگر عادت به مصرف منظم آن ندارند. در چنین شرایطی بهتر این است که 3 تا 4 عنصر اصلی ماسالا را تهیه کرده و طبق دستورالعملی که ذکر خواهد شد؛ باهم کوبیده و بلافاصله اقدام به دم کردن آن‌ها کنید.

روش دوم

روش دوم بیش‌تر برای کسانی مناسب است که مقدار بیش‌تری از این چای را مصرف می‌کنند و یا در فواصل زمانی خاص ماسالا می‌نوشند. البته صاحبان رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها نیز کمابیش به همین روش عمل می‌کنند؛ در این روش، از قبل، پودر ادویه‌جات موردنیاز را آماده کرده و در زمان نیاز بلافاصله آن‌ها را مورداستفاده قرار می‌دهند.
اکنون به طرز تهیه‌ی چای ماسالا با رایج‌ترین روشی که در هندوستان تهیه می‌شود می‌پردازیم، با این توضیح که میزان دارچین و زنجفیل به‌کاررفته در چای ماسالا برحسب سلیقه‌ی افراد متفاوت است و شما می‌توانید ترکیب دلخواه و مناسب طبع خود را در میزان موادی که به کار می‌برید تنظیم کنید.

دستورالعمل

دستورالعمل دم کردن چای ماسالا (واریانت اصلی): این نوع از چای ماسالا با استفاده از اصلی‌ترین عناصر این چای تهیه می‌شود.

مواد اولیه

  • مواد موردنیاز برای دو نفر: (هر پیمانه برابر با 250 میلی‌لیتر، معادل تقریباً یک لیوان معمولی است)
  • یک و نیم تا دو پیمانه آب
  • سه‌چهارم پیمانه شیر پرچرب
  • دو تا سه قاشق شکر (ارگانیک)
  • 3 عدد هل سبز
  • 2 تا 3 عدد میخک
  • اگر دارچین طبیعی به کار می‌برید یک تکه دارچین به‌اندازه‌ی یک ونیم سانتی‌متر
  • یک قاشق چای‌خوری زنجفیل
  • دوسوم قاشق چای سیاه.

طرز تهیه

1 . چای سیاه خشک را در ظرف (قابلمه) بریزید.

2 . یک ونیم تا دو پیمانه آب داخل آن بریزید.

3 . شکر را به مقدار گفته‌شده و یا به مقدار دلخواهتان اضافه کنید.

4 . بگذارید مواد داخل ظرف دو تا سه دقیقه بجوشد.

5 . تمام ادویه‌جات را به‌صورت پودر و مخلوط شده اضافه کنید و در آخر زنجفیل را بیفزایید

6 . شیر را اضافه کرده و تا پختن آن حرارت را زیاد کنید

سپس حرارت را کم کرده و 3 تا 5 دقیقه صبر کنید؛ در این مرحله اگر می‌خواهید میزان چای بیش‌تری داشته باشید؛ می‌توانید پس از کم کردن حرارت، مقدار دیگری چای خشک اضافه کنید.

7 . حال می‌توانید چای ماسالای دم کشیده را با استفاده از صافی به فنجان ریخته و میل کنید.

توضیح این نکته ضروری است که در ایران، ما معمولاً چای را پس از جوشیدن آب اضافه می‌کنیم، هم‌چنین در روش‌های رایج در کشور ما، شیر را از قبل پخته و به چای ماسالا اضافه می‌کنند. روش گفته‌شده در این مقاله عیناً روش هندی‌ها است و سریع‌ترین روش تهیه‌ی چای ماسالا نیز به شمار می‌رود.

انواع بسیار دیگری از ماسالای هندی وجود دارد که با ترکیب‌هایی دیگر تهیه می‌شوند که در مقاله‌های بعدی به آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • ۹۸/۰۳/۰۲
  • نیما صادق

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی