معرفی چای و دمنوش

۵ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

در مطلبی جداگانه موضوع چای زردچوبه چیست را بررسی کردیم. اما در این مطلب تاثیر چای زردچوبه بر لاغری را مورد بررسی قرار داده ایم. با چای مارکت همراه باشید.

زردچوبه همیشه به عنوانی ماده‌ای مفید در طول تاریخ در حوزه درمان و سلامت، آشپزی  و رنگ رزی استفاده شده است. کورکومین ماده فوق‌العاده ای که باعث رنگ زرد زردچوبه شده علت اصلی بسیاری از خواص درمانی زردچوبه نیز محسوب می‌شود. زردچوبه به عنوان ادویه و ماده خوراکی در آشپزی، به عنوان داروی درمان انواع التهابات (عضلانی، سلولی و حتی مفاصل بدن) و جلوگیری از سرطان و ماده‌ای مفید در صنعت لوازم آرایشی استفاده شده است. ترکیبات این ماده خواص مفید زیادی برای آن به ارمغان آورده‌اند. ترکیبات موجود در زردچوبه چربی های فرار، پتاسیم، اسیدهای چرب امگا 3، اسید لینولینیک، پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، فیبر و غیره هستند که باعث می‌شوند این ادویه خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدان، ضد درد، ضد میکروبی و ترموژنیک داشته باشد. زردچوبه نه تنها در حفظ سلامت بدن کمک می‌کند، بلکه باعث کاهش وزن نیز کمک می‌شود. در مقالات قبل گفتیم که کورکومین ماده‌ای است که به راحتی جذب بدن نمی‌شود و یکی از بهترین روش‌های جذب این ماده مصرف زردچوبه به صورت چای زردچوبه است. اجازه دهید در ادامه توضیح دهیم که چطور چای زردچوبه به کاهش وزن کمک می‌کند.

چگونه چای زردچوبه به کاهش وزن کمک می­کند؟

چای زردچوبه دارای خواص ضد التهابی است

التهاب به طور عمده با چاقی یا چربی بیش از حد در بدن همراه است. زردچوبه یک ادویه ضد التهابی است که به کاهش التهاب و فشار اکسیداتیو کمک می‌کند و بنابراین برای از دست دادن وزن مفید است.

  چای زردچوبه مانع از سندرم متابولیک می‌شود.

سندرم متابولیک یکی دیگر از عوامل عمومی چاقی است. انباشته شدن چربی در اطراف شکم باعث تغییرات متابولیکی می‌شود که این تغییرات باعث ایجاد سندرم متابولیک می‌شوند. چای زردچوبه با کاهش کلسترول، سطوح تری گلیسیرید و سطح قند خون از این بیماری جلو گیری می‌کند و می‌تواند در صورت ابتلا به آن، درمانش کند.

چای زردچوبه برای هاضمه عالی است

یک سیستم گوارش خوب، کلید کاهش وزن است. چای زردچوبه کمک می کند تا اختلالات معده مانند گاز، التهاب و بهبود حرکات روده از بین بروند و با این کار از افزایش وزن جلو گیری کرده و به کاهش وزن سرعت میبخشد.

چای زردچوبه باعث افزایش تولید مایع صفرا میشود.

مصرف منظم چای زردچوبه باعث افزایش تولید مایع صفرا در معده میشود. صفرا یک مایع گوارشی است که به امولسیون چربی و سوخت و ساز بدن کمک میکند. افزایش تولید مایع صفرا یکی از خواصی است که زردچوبه را به یک ماده بسیار مفید برای لاغری تبدیل میکند.

چای زردچوبه سطح قند خون را تنظیم می کند

چای زردچوبه به تنظیم میزان قند و جلوگیری از مقاومت به انسولین کمک میکند. از آن جا که قند اضافی در بدن به چربی تبدیل میشود تنظیم قند خون باعث جلوگیری از ذخیره­ ی چربی اضافی در بدن شما میشود.

4 چای ترکیبی زردچوبه که باعث افزایش اثر گذاری این چای در کاهش وزن می شود

1. چای زردچوبه با زنجبیل

چای زردچوبه با زنجبیل

همه چیزی که نیاز دارید یک ظرف آب و چند تکه زردچوبه و زنجبیل است. تکه های زردچوبه و زنجبیل را در آب ریخته و بعد ظرف را روی حرارت گذاشته تا به جوش آید. پس از جوش آمدن آب ظرف را از حرارت بردارید اینچای را میتواند گرم میل کنید و یا به صورت سرد و نوشیدنی تابستانی استفاده کنید. اگر این چای را هر روز میل کنید تأثیر آن بیشتر و مشهودتر خواهد بود. زنجبیل به عنوان یک مهار کننده طبیعی اشتها عمل میکند که یکی از بهترین راه های کاهش وزن است. علاوه بر این، کمک می کند سطح قند خون خود را پایدار نگه دارید.

2. چای زردچوبه با برگ نعنا

اگر طعم زنجبیل را دوست نداشته باشید، میتوانید از برگ نعنا استفاده کنید تا با ذائقه شما همخوانی داشته باشد. شیوه تهیه چای زردچوبه با برگ نعنا مشابه چای زردچوبه با زنجبیل است. برگ نعنا دارای کالری بسیار کم و محتوای فیبر بالا است. این گیاه همچنین به جلوگیری از سوء هاضمه و تحریک آنزیم های گوارشی و تبدیل چربی به انرژی کمک میکند.

3. چای زردچوبه با دارچین

کمی از پودر دارچین یا یک تکه دارچین را به کاسه ای از چای زردچوبه اضافه کنید. دارچین به بهبود حساسیت به انسولین کمک میکند و یک آنتی اکسیدان قوی است. دارچین را میتوان همراه زردچوبه جوشاند و یا بعد از به جوش آمدن آب و ریختن چای در فنجان به آن اضافه کرد.

4. چای زردچوبه با عسل

اگر میخواهید چای زردچوبه خود را شیرین کنید، یک قاشق چای خوری عسل طبیعی به آن اضافه کنید برای کاهش وزن شما مفید است. به هیچ وجه شکر را به آن اضافه نکنید زیرا ممکن است تمامی اثرات خوب را از بین ببرد. عسل برای کاهش اشتها و خواص ضد التهابی شناخته شده است که باعث کاهش وزن نیز میشود.

  • نیما صادق
  • ۰
  • ۰

شاید این سوال ذهن شما را درگیر کرده باشد که آیا چای ماسالا برای لاغری انتخاب مناسبی هست؟

قبل از مطالعه این مقاله میتوانی مطلب چای ماسالا چیست را مطالعه کنید.

شاید زمانی که میخواهیم برای لاغری یک چای انتخاب کنیم اولین گزینه ای که به ذهن می آید چای سبز باشد. چای سبز به دلیل قابلیت افزایش متابولیسم بدن در چربی سوزی خیلی خوب عمل میکند. چای سفید و چای اولانگ هم به همین شکل، اگر بحث چای های لاغری مطرح باشد چای ماچا مادر همه این چای ها ست. اما آیا چای ماسالا برای لاغری مناسب است؟ شاید در نگاه اول این چای با دیگر چای ها متفاوت باشد، این چای که در واقع یک نوع شیر چای هست از ترکیب چند ادویه فوق‌العاده مفید تهیه میشود که هر کدام به تنهایی برای سلامتی بدن، تقویت سیستم ایمنی، افزایش متابولیسم، تقویت استخوانها، بهبود عملکرد و فعالیت هورمون های بدن مناسب هستند و هر کدام برای بدن مزایای خاص خود را دارند.

اما، چای ماسالا برای لاغری انتخاب فوق‌العاده مناسبی هست. چرا؟ اولین دلیلی که برای انتخاب این چای و جایگزین کردن آن با بقیه چای های لاغری میشود بیان کرد طعم فوق‌العاده متفاوت این نوشیدنی هست.

همانطور که گفتیم چای ماسالا در واقع نوعی شیر چای هست و از ترکیب ادویه هایی مثل میخک، بادیان ختایی (انیسون ستاره ای)، هل، جوز هندی، زنجبیل و… تهیه میشود، پس این نوشیدنی حاوی مقادیر مناسبی از پروتئین است و پروتئین موجود در شیر به احساس سیری کمک زیادی میکند. بنابراین با مصرف چای ماسالا احتمال پرخوری ها در ادامه روز کاهش می یابد. حتی میتوان چای ماسالا را به عنوان یک میان وعده سالم انتخاب کرد.

بنابراین با مصرف چای ماسالا احتمال پرخوری ها در ادامه روز کاهش می یابد.

همچنین چای ماسالا به جلوگیری از افزایش وزن کمک میکند و به چند طریق منجر به کاهش چربی ها میشود.

چرا چای ماسالا برای لاغری؟

چرا چای ماسالا برای لاغری؟

این چای یکی از گزینه های کم کالری است که میتواند انتخاب مناسبی برای یک میان وعده سالم باشد. هرچه در انتخاب شیری که با ماسالا ترکیب میشود دقت بیشتری صورت بگیرد میزان کالری دریافتی حاصل از مصرف این چای نیز کاهش می یابد. اما در مجموع اگر این چای با شیر پرچرب هم مصرف شود در نهایت بین 60 تا 80 کالری به ازاء هر لیوان دریافت میکنید.

حتی میتوان این چای را بدون شیر و آب به تنهایی مصرف نمود اما باید خاطر نشان کرد که مصرف چای ماسالا خالص احتمالا طعم کمتر خوشایندی داشته باشد و اگر این چای با شیر مصرف شود نه تنها طعم مطلوبی خواهد داشت بلکه همانطور که قبلا هم اشاره شد پروتئین موجود در شیر به ایجاد احساس سیری کمک میکند و با ایجاد حس سیری بعد از مصرف تمایل کمتری به دریافت کالری بیشتر وجود دارد.

اما در مجموع اگر این چای با شیر پرچرب هم مصرف شود در نهایت بین 60 تا 80 کالری به ازاء هر لیوان دریافت میکنید.

خواص چای ماسالا برای لاغری

ترکیبات چای ماسالا برای لاغری مفید هستند؟

ادویه های موجود در چای ماسالا به تحریک آنزیم های گوارشی و پانکراس کمک میکنند که در نتیجه منجر به جذب اکسیژن بیشتر میشود و تجزیه چربی های ذخیره را بهبود میبخشد.

همچنین برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف فلفل سیاه که یکی از ادویه های موجود در چای ماسالا است در افزایش میزان متابولیسم بدن موثر است.

همچنین وجود زنجبیل در ترکیبات این چای لاغر کننده منجر به بهبود عملکرد دستگاه گوارش میشود و به این ترتیب عمل هضم به خوبی انجام میشود.

دارچین موجود در چای ماسالا تنظیم کننده قند خون میباشد و در بسیاری از موارد پزشکان مصرف آن را به بیماران دیابتی توصیه میکنند. تنظیم قند خون به کاهش چربی های انباشته کمک میکند و دارچین به متابولیزه شدن کربوهیدراتها و گلوکز کمک شایانی میکند.

مصرف چای ماسالا در رژیم لاغری

مصرف چای ماسالا در رژیم لاغری

چای سیاه به همراه ادویه های بی نظیری مثل هل، زنجبیل، دارچین، بادیان ستاره ای، جوز هندی و … که به نسبتی مناسب با هم ترکیب شده اند یک نوشیدنی عالی، سالم و با کالری مناسب به عنوان میان وعده است. این چای نه تنها به افزایش میزان متابولیسم بدن کمک میکند، بلکه به شکستن بافت های چربی هم کمک میکند و استفاده از شیر در ترکیب این نوشیدنی هم به لطیف شدن طعم این چای کمک میکند و همچنین پروتئین و کلسیم مورد نیاز روزانه بدن را تامین میکند و در کنار آن احساس سیری مطلوبی بعد از مصرف این نوشیدنی به ارمغان می آورد.

این نوشیدنی انتخاب مناسب و جایگزین خوبی برای میان وعده های ناسالم و پرکالری است.

مصرف یک فنجان چای ماسالا به همراه یک تکه کوچک شکلات تلخ یک انتخاب فوق‌العاده عالی برای یک بعدازظهر دلچسب خواهد بود.

  • نیما صادق
  • ۰
  • ۰

در یک نگاه کلی این چای مطبوع، در نقاط مختلف جهان از ترکیب ادویه‌ها، گیاهان و حتی برخی میوه‌ها و سبزی‌ها تهیه می‌شود، اما مشهورترین و مرسوم‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده‌ی آن همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، شامل: دارچین، زنجفیل، هل، آنیسون ستاره‌ای (بادیان ختایی)، رازیانه، جوز هندی، میخک و شیر است.

قبل از مطالعه این مقاله میتوانی مطلب چای ماسالا چیست را مطالعه کنید.

روش ذکرشده در این مقاله برای تهیه‌ی این چای، مرسوم‌ترین روشی است که در منازل و نیز رستوران‌های هندوستان به آن عمل می‌شود. به‌طورکلی دو روش برای تهیه‌ی چای ماسالا وجود دارد:

روش اول

روش اول برای کسانی مناسب است که اولاً خودشان می‌خواهند در خانه این چای را تهیه کنند و از سوی دیگر عادت به مصرف منظم آن ندارند. در چنین شرایطی بهتر این است که 3 تا 4 عنصر اصلی ماسالا را تهیه کرده و طبق دستورالعملی که ذکر خواهد شد؛ باهم کوبیده و بلافاصله اقدام به دم کردن آن‌ها کنید.

روش دوم

روش دوم بیش‌تر برای کسانی مناسب است که مقدار بیش‌تری از این چای را مصرف می‌کنند و یا در فواصل زمانی خاص ماسالا می‌نوشند. البته صاحبان رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها نیز کمابیش به همین روش عمل می‌کنند؛ در این روش، از قبل، پودر ادویه‌جات موردنیاز را آماده کرده و در زمان نیاز بلافاصله آن‌ها را مورداستفاده قرار می‌دهند.
اکنون به طرز تهیه‌ی چای ماسالا با رایج‌ترین روشی که در هندوستان تهیه می‌شود می‌پردازیم، با این توضیح که میزان دارچین و زنجفیل به‌کاررفته در چای ماسالا برحسب سلیقه‌ی افراد متفاوت است و شما می‌توانید ترکیب دلخواه و مناسب طبع خود را در میزان موادی که به کار می‌برید تنظیم کنید.

دستورالعمل

دستورالعمل دم کردن چای ماسالا (واریانت اصلی): این نوع از چای ماسالا با استفاده از اصلی‌ترین عناصر این چای تهیه می‌شود.

مواد اولیه

  • مواد موردنیاز برای دو نفر: (هر پیمانه برابر با 250 میلی‌لیتر، معادل تقریباً یک لیوان معمولی است)
  • یک و نیم تا دو پیمانه آب
  • سه‌چهارم پیمانه شیر پرچرب
  • دو تا سه قاشق شکر (ارگانیک)
  • 3 عدد هل سبز
  • 2 تا 3 عدد میخک
  • اگر دارچین طبیعی به کار می‌برید یک تکه دارچین به‌اندازه‌ی یک ونیم سانتی‌متر
  • یک قاشق چای‌خوری زنجفیل
  • دوسوم قاشق چای سیاه.

طرز تهیه

1 . چای سیاه خشک را در ظرف (قابلمه) بریزید.

2 . یک ونیم تا دو پیمانه آب داخل آن بریزید.

3 . شکر را به مقدار گفته‌شده و یا به مقدار دلخواهتان اضافه کنید.

4 . بگذارید مواد داخل ظرف دو تا سه دقیقه بجوشد.

5 . تمام ادویه‌جات را به‌صورت پودر و مخلوط شده اضافه کنید و در آخر زنجفیل را بیفزایید

6 . شیر را اضافه کرده و تا پختن آن حرارت را زیاد کنید

سپس حرارت را کم کرده و 3 تا 5 دقیقه صبر کنید؛ در این مرحله اگر می‌خواهید میزان چای بیش‌تری داشته باشید؛ می‌توانید پس از کم کردن حرارت، مقدار دیگری چای خشک اضافه کنید.

7 . حال می‌توانید چای ماسالای دم کشیده را با استفاده از صافی به فنجان ریخته و میل کنید.

توضیح این نکته ضروری است که در ایران، ما معمولاً چای را پس از جوشیدن آب اضافه می‌کنیم، هم‌چنین در روش‌های رایج در کشور ما، شیر را از قبل پخته و به چای ماسالا اضافه می‌کنند. روش گفته‌شده در این مقاله عیناً روش هندی‌ها است و سریع‌ترین روش تهیه‌ی چای ماسالا نیز به شمار می‌رود.

انواع بسیار دیگری از ماسالای هندی وجود دارد که با ترکیب‌هایی دیگر تهیه می‌شوند که در مقاله‌های بعدی به آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • نیما صادق
  • ۰
  • ۰

زرد چوبه گیاهی مرتبط با خانواده زنجبیل است که در هند آسیا و آمریکا رشد می‌کند. گیاه زردچوبه از خانواده گیاهان علی است و ارتفاع آن تا یک متر می‌رسد. این گیاه دارای دور ردیف برگ است و اجزای آن به سه بخش غلاف برگ، دم برگ و برگ پره تقسیم می‌شوند. در بالای خوشه گیاه زردچوبه شاخه‌های ساقه وجود دارد که در آن جا گلی نمی‌روید. گل‌های نر و ماده به صورت متقارن در پایین خوشه گیاه می‌روبند آن‌ها کاسبرگ یک سانتی دارند که پایینشان مانند آهن ذوب شده سرخ و نرنجی است و به سمت سفید می‌رود. سطح گل برگها کرکی است.

 از لحاظ تاریخی، زردچوبه در درمان بسیاری از بیماری‌ها، از جمله مشکلات تنفسی، روماتیسم، درد شدید و خستگی، عمدتاً در جنوب آسیا، مورد استفاده قرار می‌گرفته است. امروزه زردچوبه به عنوان مکمل غذایی برای کاهش التهاب در بیماری‌های آرتروز؛ معده، پوست، کبد و مشکلات کیسه صفرا؛ سرطان؛ و سایر بیماری‌ها، استفاده می‌شود.

زردچوبه یک ادویه معمولی و یک عنصر مهم در پودر کاری است. مواد اولیه فعال آن، کورکومینوئیدهای زرد هستند و برای رنگ آمیزی غذاها و لوازم آرایشی استفاده می‌شوند. ساقه‌های زیر زمینی زردچوبه (ریزوم) خشک می‌شوند و به  صورت کپسول، قرص، چای یا عصاره مصرف می‌شوند. 

چرا چای زردچوبه؟

در حقیقت زردچوبه‌ای که ما در غذا برای خوش رنگ کردن آن استفاده می‌کنیم سرشار از کورکومین است. کورکومین دلیل اصلی تمامی خواص درمانی خاص و ویژه‌ی زردچوبه محسوب می‌شود. کورکومین یک ماده ضد التهاب قوی است که می‌تواند باعث مرگ سلول‌های سرطانی نیز بشود. این ماده زرد رنگ است و در واقع رنگ زردچوبه نیز به خاطر حجم زیاد کورکومین در آن است. کرکومین دارای قابلیت زیستی پایین است که یعنی به سختی وارد بدن و جذب می‌شود. به همین دلیل، مکمل‌های زردچوبه با غلظت‌های بالا که حاوی کورکومین بالا هستند، محبوب‌اند.

شما می‌توانید زردچوبه را در غذا های خود استفاده کنید اما بهترین راه برای استفاده از خواص فوق‌العاده زردچوبه و اضافه کردن آن به رژیم روزانه چای زردچوبه است. چای یک راه عالی برای استفاده از ادویه‌جات و گیاهان محسوب می‌شود. چای صرف نظر از تمامی مزایای فیزیکی که دارد به شما کمک می‌کند تا با نشستن  نوشیدن فنجانی گرم از چای آرامش را احساس کنید.

 چای زردچوبه که از ریشه زردچوبه رنده شده یا پودر خالص تهیه شده است، که یکی از موثرترین روش‌های مصرف ادویه است. اکثر تحقیقات در بزرگ سالان از مصرف بی خطر 400 تا 600 میلی گرم پودر زردچوبه سه بار در روز یا 1 تا 3 گرم در روز ریشه زردچوبه رنده شده یا خشک خبر می‌دهند. بنا بر این مصرف روزانه آن بسته به شرایط بدنی شما مشکلی ندارد و خواص آن برای بدن شما بسیار مفید خواهد بود.

خواص چای زردچوبه

خواص چای زردچوبه

کاهش علائم آرتیریت

همان طور که پیش‌تر گفتیم کورکومین یک ماده ضد التهاب قوی است که به مقدار زیاد در زردچوبه یافت می‌شود. این ماده می‌تواند در د و علائم ناشی از التهاب مفاصل در آرتیریت و یا آرتروز، که شایع‌ترین نوع التهاب مفاصل یا آرتیریت است را کاهش دهد. تحقیقات وسیعی در سراسر دنیا این خاصیت مصرف زردچوبه را اثبات کرده‌اند.

 تقویت سیستم ایمنی بدن

تأثیر کورکومین بر بهبود عملکرد سیستم ایمنی با خواص آنتی اکسیدان، ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد باکتری اثبات شده است. نشان داده شده است که کورکومین به عنوان یک تعدیل کننده ایمنی عمل می‌کند و به تنظیم عملکرد سلول‌های ایمنی بدن در برابر سرطان نیز کمک می‌کند. خواص دارویی زردچوبه ممکن است قادر به تقویت سیستم ایمنی بدن حتی در افراد مبتلا به اختلالات ایمنی باشد.

کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی

مطالعات متعددی نشان داده‌اند که کورکومین به عنوان یک آنتی اکسیدان و ضد التهابی نقش مهمی در سلامت قلب دارد. یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که مصرف 4 گرم کورکومین در هر روز 3 روز قبل و 5 روز پس از جراحی پیوند عروق کرونر، خطر ابتلا به انفارکتوس حاد قلب و حمله قلبی را 17 درصد کاهش می‌دهد.

کمک به جلوگیری از ابتلا به سرطان و درمان آن

یکی از خواص درمانی کلینیکی کورکومین، فعالیت ضد سرطانی آن است. به نظر می‌رسد که کورکومین به عنوان یک آنتی اکسیدان و ضد التهابی خطر آسیب از طریق سلول‌های بدن را کاهش می‌دهد و باعث کاهش خطر جهش‌های سلولی و سرطان می‌شود. علاوه بر این، مطالعات متعدد نشان داده‌اند که کورکومین دارای خواص ضد توموری، محدود کردن رشد تومورها و گسترش سلول‌های سرطانی است. مؤسسه ملی سرطان کورکومین را به عنوان یک ضد سرطان مؤثر می‌شناسد.

کمک به کاهش علائم سندرم روده تحریک‌پذیر یا IBS

کورکومین به مدت طولانی در داروهای سنتی به عنوان درمان برای بسیاری از مشکلات گوارشی استفاده شده است. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که کورکومین می‌تواند باعث کاهش درد ناشی از IBS و بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به این بیماری شود.

زردچوبه با مقدار زیاد کورکومین در آن می‌تواند برای بهبود اکثر بیماری‌های گوارشی از التهاب روده تا زخم معده استفاده شود.

پیشگیری و درمان آلزایمر

مطالعات نشان داده‌اند که کورکومین ممکن است به کاهش شانس چندین بیماری نوروژنیک کمک کند. قدرت آنتی اکسیدان و ضد التهابی آن به کاهش آسیب سلولی، التهاب و رسوب‌های آمیلیوئید یا پلاک‌هایی که در این شرایط رخ می‌دهد، کمک کند. کورکومین قادر به کاهش یا جلوگیری از تغییرات پروتئین وابسته به بالا رفتن سن در سیستم عصبی شود.

در حالی که تحقیقات هنوز به دنبال شناخت دقیق بیماری آلزایمر است، به نظر می‌رسد که کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند از آن جلوگیری کند. آنتی اکسیدان های زردچوبه از آسیب‌هایی که می‌توانند به آلزایمر منجر شوند جلوگیری می‌کنند. حتی مهم‌تر از آن، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که زردچوبه می‌تواند از دست دادن پایانه‌های سیناپسی و انباشته شدن آمیلوئیدهای مرتبط با بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

محافظت از کبد، جلوگیری از سنگ صفرا و مدیریت مشکلات کبد

مطالعات متعدد نشان داده است که کورکومین موجود در زردچوبه می تواند از کبد محافظت کند. مزایای افزایش تولید مایع گوارشی صفراوی و همچنین حفاظت از سلول های کبدی در برابر مواد شیمیایی مرتبط با صفرا از جمله تأثیرات کوکومین بر کبد است.

کمک به مدیریت دیابت

طب سنتی برای هزاران سال از زردچوبه برای درمان دیابت استفاده کرده است. مطالعات متعدد با استفاده از مدل های حیوانی و انسانی نشان داده اند که مکمل کورکومین دارای خواص ضد دیابت می باشد.

کاهش کلسترول بدن

کاهش LDL یا کلسترول مضر می تواند به کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری های جدی مانند بیماری های قلبی و سکته مغزی کمک کند. شواهدی وجود دارد که زردچوبه در انجام این کار موثر است. به عنوان مثال، یک تحقیق در سال 2008 که نشان می دهد دوز پایین کورکومین با کاهش LDL و کلسترول همراه است.

کاهش مشکلات ریه

محققان معتقدند که خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی کورکومین ممکن است به کاهش علائم بیماری مزمن یا طولانی مدت ریه کمک کند. یک بررسی پزشکی در سال 2017 به این نتیجه رسید که اگر چه شواهد بالینی محدود است، کورکومین می­تواند به درمان آسم، فیبروز ریوی و کیست، سرطان ریه و آسیب و بیماری مزمن انسدادی ریه کمک کند.

چگونه چای زردچوبه تهیه کنیم؟

طرز تهیه چای زردچوبه

چای زردچوبه را می‌تواند به صورت خالص و یا ترکیبی مصرف کرد. گیاهان مو مواد زیادی هستند که می‌توان همراه با چای زردچوبه دم شوند. برخی از گیاهان ضد التهابی مانند گل میخک، دانه هل و یا انواع توت همراه خوبی برای زردچوبه هستند. این گیاهان هم طعم و عطر چای زردچوبه را تحت تأثیر قرار می‌دهند و بر اثرات ضد التهابی آن می‌افزایند. عسل و شیره خرما از دیگر موادی هستند که می‌توانند به چای زردچوبه اضافه شوند تا همراه با طعم شیرین مقدار زیادی مواد مغذی را به این چای بیفزایند.

در ادامه ترکیبات لازم برای یکی از محبوب‌ترین چای‌های ترکیبی زردچوبه را برای ارائه می‌دهیم.

مواد لازم جهت تهیه چای زردچوبه

  • 1 قاشق چای‌خوری دارچین
  • مقداری میخک
  • به اندازه سرانگشت جوز هندی
  • اگر دوست دارید کمی هم زنجبیل می‌توانید اضافه کنید.
  • یک قاشق چای خوری زرد چوبه اگر دوست داشتید می‌توانید بیشتر بریزید.
  • یک یا دو فنجان آب

طرز تهیه چای زردچوبه

  • مخلوط را برای 10 دقیقه بجوشانید.
  • کمی عسل برای شیرین کردن مخلوط و شیر نارگیل (روغن نارگیل) یا روغن بادام هرکدام که دوست دارید را به آن اضافه کنید و از چای خود لذت ببرید.
  • نیما صادق
  • ۰
  • ۰

چای پادارکو و به قول برخی دیگر، چای پادارگو خواص بسیار شفابخش و نوعی طرز تهیه دارد که در مقاله‌ی حاضر توضیح داده شده است. با چای مارکت همراه باشید.

چای پادارکو چیست؟

چای پادارکو (pau d’arco) از برگ و پوست تنه‌ی درختی به همین نام که بومیِ نواحیِ کارائیب، آمریکای جنوبی و بخصوص برزیل، آرژانتین و پاراگوئه است؛ به دست می‌آید.

درخت پادارکو دارای چوبی بسیار سخت و برگ‌هایی است که همیشه سبز می‌مانند.

گل‌های آن بنفش و صورتی رنگ هستند.

این درخت تا چند ده سال عمر می‌کند و چندین گونه دارد و تشخیص گونه‌ای که از آن چای پادارکو به دست می‌آید چندان ساده نیست.

استفاده از لایه‌ی درونیِ پوست تنه‌ی آن برای تولید این چای که مصارف درمانی دارد به کار می‌رود.

چای پادارکو در برزیل Iperoxo و در پاراگوئه و آرژانتین Lapacho Colorado نامیده می‌شود.

چای پادارکو یک چای صد درصد شفابخش است و مصرف آن از سابقه‌ای بسیار دور و دراز در بین اقوام آمریکای جنوبی از جمله قوم باستانیِ «اینکا» (Inca) برخوردار بوده است.

متأسفانه درخت پادارکو جزو گیاهان در معرض خطرِ انقراض اعلام شده.

طرز نگهداری چای پادارکو

  • چای پادارکو باید حتماً به دور از نور و در جای تاریک و خشک نگهداری شود.
  • تماس با فلزات مختلف، خواص این چای را کاهش می‌دهد؛ پس بهتر است که چای پادارکو را در ظروف پیرکس، چینی یا شیشه‌ای نگهداری کنید و برای استفاده از آن قاشق چوبی به کار ببرید.

فواید و خواص چای پادارکو

با بررسی منابع مختلفِ داخلی و خارجی معمولاً به فهرستی بسیار طولانی از فواید چای پادارکو برمی‌خوریم. واقعیت این است که بخشی از این فواید در عمل ثابت شده ولی برای تمامی آن‌ها هنوز تحقیقات علمی به عمل نیامده.

با وجود فواید بسیار زیادی که برای این چای ذکر شده ما در این مقاله سعی می‌کنیم فهرستی تطبیقی از فواید تجربه‌ شده‌ترِ این چایِ پرخاصیت را ارائه کنیم و مهم‌تر از آن، با توضیح خواص عناصر آن بررسی‌مان علمی‌تر باشد؛ زیرا علم گیاه‌شناسی، خواص عناصر گیاهان را توضیح داده و تمامی آنچه در باره‌ی عناصر این گیاه خواهیم گفت از منابع مختلف علمی قابل راستی آزمایی هستند.

اما پیش از بررسی خواص عناصر این گیاه اجازه دهید ابتدا تعدادی از خاصیت‌های درمانی مشهورتر چای شفابخش پادارکو را ذکر کنیم:

  • درمان بیماری قند خون
  • درمان سرطان (در مورد میزان تأثیر آن بر سرطان اختلاف نظر وجود دارد)
  • درمان رماتیسم
  • درمان تومورهای مختلف
  • ضد هر نوع باکتری و ویروس
  • درمان انواع زخم و قارچ‌ها به‌طور استفاده‌ی موضعی از عصاره یا پوست آب‌پز این گیاه، از جمله درمان ویروس HPV که ویروس زگیل تناسلی است یا درمان قارچ ناخن پا
  • آنتی‌بیوتیک قوی
  • آرام‌کننده‌ی اعصاب
  • ضد التهاب
  • برطرف‌کننده‌ی سرفه‌های سیگار
  • رفع گرفتگیِ سینوس‌ها
  • ضد بیماریِ پارکینسون و لرزش سر و دست
  • ضد اگزما و حساسیت‌های فصلی
  • مفید برای کبد
  • مفید برای پروستات
  • مفید برای برطرف کردن ناراحتی کلیه
  • می‌تواند از سرعت رَوند افزایش وزن بکاهد.

اصلی‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده‌ی این چای و خواص آن‌ها به شرح در پی آمده است:

لاپاکول (Lapachol): این ماده، کاهش‌دهنده‌ی سرعت رشد تومورهای گوناگون در بدن انسان و یک ضد قارچ قوی است. از آن به‌عنوان یک ضد سرطان نیز نام برده شده است.

آنتراکینون (Anthraquinone):این عنصر، درمانگر یبوست، ضد سرفه و مفید برای درمان سرطان است.

نفتوکینون (Naphthoquinone): ضد باکتری و ضد تومور است و منعقد کننده‌ی خون به شمار می‌رود. به‌سلامتی بافت‌ها و استخوان‌های بدن کمک می‌کند.

نکته‌هایی درباره‌ی طرز تهیه و میزان مصرف چای پادارکو

  • در تهیه‌ی این چای از آب تصفیه‌شده و کاملاً تمیز استفاده کنید.
  • هنگام جوش آوردن آب و نیز در زمان دم کشیدن چای پادارکو، از ظروف سرامیک و پیرکس استفاده کنید و ظرف فلزی به کار نبرید؛ زیرا گفته می‌شود که فلز، از بین برنده‌ی خواص این گیاه است.
  • هنگام آماده کردن آب جوش برای تهیه‌ی چای پادارکو از ماکروویو نیز نباید استفاده کرد.
  • در اکثر منابع تأکید می‌شود که بهترین طرز مصرف چای پادارکو نوشیدن آن به‌طور ولرم است.
  • بهترین روش در تهیه‌ی این چای، جوش آوردن چای در ظرفی از جنس چینی است و برای هر یک لیتر آب، می‌توان یک قاشقِ غذاخوری چای پادارکو به کار برد.
  • پس از ریختن چای در آبی که جوش آمده، شعله را به حداقل رسانده و درب ظرف را ببندید تا بخار چای، حتی‌المقدور از ظرف خارج نشود.
  • مدت دم کشیدن کامل این چای تا زمانی باید ادامه داشته باشد که رنگ آن کاملاً قهوه‌ای رنگ شود. مدت زمان مورد نیاز برای دم کشیدن آن در منابع مختلف بین نیم تا یک ساعت ذکر شده است.
  • پس از دم کشیدن، آن را از صافی رد کرده و مابقی پوسته‌ها یا برگ‌های چای را دور بریزید.
  • در منابعی چند، در مورد مصرف این چای به‌طور روزانه و به مدت 90 روز در ساعتی معین تأکید بیشتری شده اما چون مصرف بیش از حد این چای می‌تواند باعث تهوع یا سرگیجه شود، توصیه می‌کنیم که مصرف آن را از مقدار کم شروع کرده و خودتان در عمل، متوجهِ میزان مناسب و متعادل برای بدنتان شوید؛ بخصوص که هیچ میزان مصرف مشخصی برای آن ذکر نشده.

در یکی از منابع خارجی حداکثر میزان مصرف آن یک و نیم گرم در روز ذکر شده است و گفته‌شده مصرف بیش از این مقدار موجب بروز حالت شبه مسمومیت شده و می‌تواند برای کبد و جگر سیاه انسان مضر باشد.

ضمن این‌که در مورد مصرف این چای توسط بیماران، مشورت با پزشک نیز گوشزد شده.

اوقاتی که مصرف چای پادارکو در آن وقت، بیشتر توصیه شده؛ بعدازظهرها یا عصرها است.

عوارض چای پادارکو چیست؟

مشهورترین عوارض چای پادارکو، استفراغ، سرگیجه، اسهال، کم خونی و در مواردی خونریزی است.

خانم‌های باردار و نیز نوزادان از مصرف این نوع چای منع شده‌اند؛ هم‌چنین در مورد استفاده‌ی کودکان از چای پادارکو نیز مشورت با پزشک توصیه می‌شود.

دقت کنید که اگر سرگرم مصرف هر نوع دارویی هستید حتماً پیش از مصرف این نوع چای با پزشک معالج خود مشورت فرمایید، زیرا احتمال تداخل داروها با چای پادارکو و بروز عوارضی چند وجود دارد.

برخی از مشهورترین داروهایی که می‌توانند با چای پادارکو تداخل منفی داشته و ایجاد عوارض کنند؛ عبارتند از:

  • آسپرین
  • داروهای رقیق کننده‌ی خون
  • وارفارین Warfarin
  • کومادین Coumadin
  • کلوپیدوگرل Clopidogrel
  • داروهای ضد پلاکت Platelets
  • نیما صادق